Pilot olabilmek için göz kusurları önemli midir? - Sanal Pilot (Sanal Havacılık Dünyası)

Haberler

Sanal Pilot (Sanal Havacılık Dünyası)

Sanal Pilotların Buluşma Noktası

11 Şubat 2017 Cumartesi

Pilot olabilmek için göz kusurları önemli midir?

Bir çok arkadaşımız göz kusurum pilot olmak için engel olur mu diye soruyor. Buna açıklık getirmek için sizin için internetten biraz araştırma yaptım ve Sivil havacılık genel müdürlüğünün uçuşa elverişlilik prensiplerini yayınlamak istiyorum. 


İlk Muayene:
• Hikaye
• Görme keskinliği;
   - Yakın, orta mesafe, uzak
   - Düzeltilmemiş
   - En iyi düzeltilmiş
   - Objektif refraksiyon
   - 25 yaş altı hipermetroplarda siklopleji ile bakılır.
•Oküler motilite, binoküler görme
• Renkli görme
• Görme alanı
• GİB ölçümü (klinik gereklilikte ve 40 yaşından sonra her muayenede)
• Biyomikroskopi
• Fundus muayenesi
Periyodik muayeneler:
• Hikaye
• Görme keskinliği;
   - yakın, orta mesafe, uzak
   - Düzeltilmemiş
   - En iyi düzeltilmiş
• Biyomikroskopi
• Fundus muayenesi
• Appendix 12 Paragraf 4 e göre ileri inceleme

REFRAKSİYON (Gözlük Kullanım Şartları):
Sertifika sahipleri veya bunun için başvuranların gözlerinde veya ek yapılarda verilebilecek lisans/lisansların imtiyazlarının emniyetle yerine getirilmesini engelleyebilecek herhangi bir doğumsal veya edinilmiş akut veya kronik aktif patolojik durum veya göz cerrahisi sekeli veya travma bulunmamalıdır. Refraktif cerrahi uygun olmamayı gerektirir. Sınıf 1 ve 2 için yeniden sertifika verilmesi refraktif cerrahiden 3 ay sonra AMS tarafından şu şartlarda düşünülebilir.

Sınıf 1:
•İlk muayenede kırma kusuru +5/-6 diyoptriyi geçmeyecektir. Yeniden değerlendirme veya yenileme muayenelerinde, yetkili kuruluşun deneyiminin tatmin edici bulduğu +5 / -6 ↑ kırma kusuru olan ve görüş anamnezleri kararlı olan başvuru sahipleri AMS tarafından uygun olarak değerlendirilebilir.

•Kırma kusurunda astigmatizma olan başvuru sahiplerinde astigmatizma ±2.0 diyoptriyi geçmeyecektir (yenileme muayenesinde ±3).

• Her iki göz arasında kırma kusuru farkı 2.0 diyoptriyi geçmeyecektir. (yenileme muayenesinde 3.0 diyoptriyi).

• Presbiyopi gelişimi her aeromedikal yenileme muayenesinde izlenecektir.

• Başvuru sahipleri N5 kartını (veya eşdeğerini) 30-50 cm ve N14 kartını (veya eşdeğerini) 100 cm.den, düzeltmeyle okuyabilecektir


Sınıf 2:
• Kırma kusuru +5/-8 diyoptriyi geçen veya her iki gözde düzeltici merceklerle 6/6 görme keskinliği sağlanamayan başvuru sahipleri için bir uzman tarafından yapılacak tam oftalmolojik değerlendirme gerekir.

• Ambliyopisi olan başvuru sahiplerinde ambliyopik gözün görme keskinliği 6/18 veya daha iyi olacaktır, diğer gözdeki görme keskinliği 6/6 veya daha iyiyse ‘uygun’ olarak değerlendirilebilir.

• Kırma kusurunda astigmatik bileşen olan başvuru sahiplerinde astigmatizma 3.0 diyoptriyi geçmeyecektir.

• Her iki göz arasındaki kırma kusuru farkı 3.0 diyoptriyi geçmeyecektir.

• Presbiyopi gelişimi her aeromedikal yenileme muayenesinde izlenecektir.

• Başvuru sahipleri N5 kartını 30-50 cm ve N14 kartını 100 cm’den, düzeltmeyle, okuyabilecektir.


REFRAKTİF CERRAHİ (LASİK VB.):
Sertifika sahipleri veya bunun için başvuranların gözlerinde veya ek yapılarda verilebilecek lisans/lisansların imtiyazlarının emniyetle yerine getirilmesini engelleyebilecek herhangi bir doğumsal veya edinilmiş akut veya kronik aktif patolojik durum veya göz cerrahisi sekeli veya travma bulunmamalıdır. Refraktif cerrahi uygun olmamayı gerektirir. Sınıf 1 ve 2 için yeniden sertifika verilmesi refraktif cerrahiden 3 ay sonra AMS tarafından şu şartlarda düşünülebilir.


Sınıf 1:
• Operasyon öncesi refraksiyon +5/-6 diyoptriden düşük OLMALIDIR.

• Yeterli refraksiyon kararlılığı elde edilmiştir (0.75 diyoptriden düşük diurnal varyasyon),

• Glare olmamalı

• Mezopik kontrast sensitivite bozulmamalı


Sınıf 2:
• Operasyon öncesi refraksiyon +5/-8 diyoptriden düşük OLMALIDIR.

• Yeterli refraksiyon kararlılığı elde edilmiştir (0.75 diyoptriden düşük diurnal varyasyon),

• Glare olmamalı

• Mezopik kontrast sensitivite bozulmamalı
GÖRME KESKİNLİĞİ:
Sınıf 1:
• Uzak Görme Keskinliği ; Uzak görme keskinliği düzeltmeyle veya düzeltmesiz olarak, her iki gözde ayrı ayrı 6/9 veya daha iyi olacak ve binoküler görme keskinliği 6/6 veya daha iyi olacaktır. Düzeltilmemiş görme keskinliğine tahdit uygulanmaz.



Sınıf 2:
• Uzak görme keskinliği; Uzak görme keskinliği düzeltmeyle veya düzeltmesiz olarak, her iki gözde ayrı ayrı 6/12 veya daha iyi olacak ve binoküler görme keskinliği 6/6 veya daha iyi olacaktır. Düzeltilmemiş görme keskinliğine tahdit uygulanmaz.


• Görmeyle ilgili şart ancak düzeltmeyle sağlanabiliyorsa gözlük veya kontakt lensler optimal görme fonksiyonunu sağlamalı ve havacılık görevlerine uygun olmalıdır. Düzeltici mercekler havacılık görevlerinde kullanılıyorsa her mesafede lisans sahibinin görmeyle ilgili şartları yerine getirmesine olanak sağlamalıdır (VDL, VNL, VML). Lisans imtiyazları yerine getirilirken aynısından ikinci bir gözlük el altında bulundurulmalıdır.


DİĞER UYGUN OLMAYAN DURUMLAR:
• Önemli binoküler görme kusuru olan başvuru sahipleri “uygun değil” olarak değerlendirilecektir. Stereoskopik test uygulama şartı yoktur. Tek gözle görme (mono-okülarite) Sınıf 1 sertifika için uygun olmama durumunu doğurur. Oftalmoloji uzmanının görüşüne göre altta yatan patoloji kabul edilebilir bir patolojiyse ve uçuş testinin tatmin edici olmasına tabi olarak AMS Sınıf 2 için yeniden sertifika vermeyi düşünebilir. Tek bir gözle santral görmenin belirtilen limitlerin altında olması durumu çift gözle görme alanları normalse ve oftalmoloji uzmanının görüşüne göre altta yatan patoloji kabul edilebilir bir patolojiyse Sınıf 1 için yeniden sertifika verilmesi düşünülebilir. Tatmin edici bir uçuş testi gerekir ve görevler yalnızca multi-pilot (Sınıf 1 “OML”) ile tahdit edilir.Yine aynı şekilde Sınıf 2 için yeniden sertifika verilmesi düşünülebilir.

• Diplopi olan başvuru sahipleri “uygun değil” olarak değerlendirilecektir.

• Konverjansı normal olmayan başvuru sahipleri “uygun değil” olarak değerlendirilecektir. Konverjansın normal aralığın dışında olması yakın görüşü (30-50 cm ve 100 cm) bozmadığı sürece yeniden değerlendirilebilir.

• Normal renk algısı İshihara testini veya Nagel anomaloskop testini normal trikromat olarak geçebilmek olarak tanımlanır. İshihara testi (24 levhalık versiyon) 18 levha belirsizlik veya tereddüt olmadan (levha başına 3 sn.den az) doğru olarak bilinmişse geçilmiş sayılır. İshihara testini geçemeyenlere şu iki testten biri uygulanır. Kabul edilen renk algılama testlerinden geçemeyen başvuru sahipleri renk açısından “emin değil” olarak kabul edilirler ve “uygun değil” olarak değerlendirileceklerdir.
 
        - Anomaloskopi (Nagel veya eşdeğeri) Renk eşleştirme trikromatikse ve eşleştirme aralığı 4 skala birimi veya daha azsa bu test geçilmiş sayılır.

       - Lamba testi. Başvuru sahibi Holmes Wright, Beynes veya Spectrolux gibi JAA-FCL Tıbbi Alt Komite tarafından kabul edilen lambalarla yapılan testi hatasız olarak geçmişse bu test geçilmiş sayılır.

        - Renkli görme açısından emin olmayan Sınıf 2 başvuru sahipleri AMS tarafından JAA Üye Devletlerin FIR’ları dahilinde yalnızca gündüzleri VFR olarak uçmaya “uygun” olarak kabul edilebilir (VCL).


GÖZ İLE İLGİLİ PATOLOJİK DURUMLAR DURUMLAR :

• Optik Nörit: Optik nöritli hastaların % 30-60’ında Multipl skleroz ortaya çıkabilir.Multipl skleroz gelişme riski 45 yaş üzerindeki pilotlarda görme fonksiyonları geri dönerse ve uzman nörolog muayenesi patoloji ortaya koymazsa yeniden sertifikasyon mümkündür.

• Santral Seröz Retinopati: Görme fonksiyonları geri dönmüşse ve klinik veya anjiyogafik incelemelerde retina ödemi Görme fonksiyonları geri dönmüşse ve klinik veya anjiyogafik incelemelerde retina ödemi gösterilememişse sertifika tekrarı mümkündür.

• Vasküler oklüzyonlar: Santral retinal arter veya venlerinde eski veya mevcut oklüzyon kabul edilmez. Dal oklüzyonlarından sonra görme fonksiyonları geri dönmüşse ve kabul edilen uzmanlar tarafından oftalmik ve tıbbi muayenelerde diskalifiye ettirici bir patoloji gösterilememişse sertifika tekrarı mümkündür.

• Retina dekolmanı: Retina dekolmanı görme alanı defektlerine yol açar ve çoğu vakada görme keskinliği de azalır. Görme cerrahiyle geri dönse bile kırma kusurları ve göz hareketlerinde değişiklikler tedavinin önemli yan etkileri olarak ortaya çıkabilir. Görmeyle ilgili şartların yerine gelmesi şartıyla başarılı bir cerrahiden altı ay sonra sertifika tekrarı düşünülebilir.
• Keratokonus: Cerrahi öncesinde pilotlar havacılık amaçlarına uygun düzeltici gözlükler veya kontakt lenslerle görme ile ilgili şartlar sağlanabiliyorsa aktif olarak uçmaya devam edebilirler. Pilotun yılda iki kez muayene edilmesi gerekir. Yeniden sertifikasyon cerrahiden 12 ay sonra düşünülebilir.

• Kornea transplantları: Cerrahiden bir yıl sonra havacılık amaçlarına uygun düzeltmeyle görmeyle ilgili şartlar sağlanabiliyorsa, kırmanın stabil olduğu düşünülüyorsa ve kontrast hassasiyetinde önemli azalma yoksa sertifika tekrarı düşünülebilir. Pilotun yılda iki kez muayene edilmesi gerekir.

• Glokom Cerrahisi: 6 ay sonra uçuş değerlendirilmelidir.

Kaynak: http://web.shgm.gov.tr/tr/preview/4808-hava-saglik-birimine-sikca-sorulan-sorular

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder