Star Chartı Okuma - Sanal Pilot (Sanal Havacılık Dünyası)

Haberler

Sanal Pilot (Sanal Havacılık Dünyası)

Sanal Pilotların Buluşma Noktası

1 Şubat 2017 Çarşamba

Star Chartı Okuma

Şimdi Star chartları nasıl okunması gerekir bunu sizlere anlatmaya çalışacağım.Chartları okumayı öğrenirseniz iniş ve kalkışlar da size çok büyük kolaylık sağlayacaktır. Ayrıca İvao gibi ortamlarda uçmak istiyorsanız chart okumayı bilmeniz gerekir.
Şekilde Antalya Uluslararası Havalimanı için Meydan yaklaşma chartlarından bir tanesi görülmekte.
1. Kısım
LTAI/AYT  yani meydanın hem ICAO hem IATA kodudur.  Chartın yayınlanma tarihi ve geçerli olacağı tarih te aynı satırda yer alır.
ATIS: Meydan bilgi servisini frekansıdır. Sürekli olarak yarım saatte bir METAR bilgisi ve aktif pist okur.
APT Elev: Meydanın deniz seviyesinden olan irtifasıdır. Feet cinsinden yazılır.
Alt Set: Altimetre ayar değeri hectopascal cinsinden verilecek.
Transition Level: ATC tarafından verilecek.
Transition Level: 15000′ (feet) üstünde standart altimetre ye geçileceğini gösterir.
 2.Kısım
Soldan itibaren STAR rotalarının isimleri kısa kodlar ile gösterilmiştir. Bizim örneğimizde AYT ye yaklaşmalardan Kuzey-Doğu ve Doğu’ dan gelişler için 18C/R ve 36L/C pistlerine yaklaşma verilmiştir. Bu kodlar uçakların FMC “Flight Management Computer” veritabanlarında da kayıtlıdır.
 3.Kısım
Meydan yaklaşmasında kullanılan uçuş başına göre inilebilecek en düşük irtifayı gösterir.
4.Kısım
Burada “DAMLA” olarak gördüğümüz etiket basit bir IAFtır. Altında koordinatları yazıyor.  Üçgenin altına 202° yazıyor. Bu ise AYT VOR’unun 202 derece radyaline oturmamız gerektiğini söylüyor. Hemen üstünde ise D30 yazısını görmekteyiz. Bu ise o noktada iken VOR’a olmamız gereken mesafeyi olarak gösteriyor. Yani AYT 202° üzerinde ve 30DME mesafede , DAMLA nın üzerindeyiz diyebiliriz.
5.Kısım
Bu bölümde, rota oku üzerinde 18 sayısını görüyoruz. Yani bu bu ilk oku 18 millik bir yol. İki noktanın arası 12nm miş.
Okun hemen altında ise 10000 sayısını görmekteyiz. Bu ise o arada en fazla 10000feet olmamız gerektiğini söylüyor. Onun da altında DAMLA 1D ve 1R yazmakta. İki farklı stardın yanı Damla 1D ile 1R nin ortak yolu olduğunu gösteriyor.
Son olarak VOR sembolü ile AYT VOR’u belirtilmiş. Kutu içinde ismi, frekansı koordinatı belirtilmekte.
6.Kısım
Hız sınırlamaları yer alıyor. Ancak bazı chartlarda kapak sayfalarında da bu bilgiler verilebilir. Burada  10000 feet altında maximum hız 250kt olarak belirtilmiş. Ve yaklaştıkça düşülecek max hız larda yer alıyor. Hızlar +/- 10knot 
Uçağımızın güvenli uçuşundan biz sorumlu olduğumuz için minimum hızlarımız da yine bizim bilgimiz ve uçağımızın anlık performansı ile belirlenir. Hızımızdan dolayı bazı prosedürleri aksatacak isek bunu ATC ünitesine bildirmeliyiz.
7.Kısım
 AYT üzerinde hold örneği yer almaktadır.

2 yorum:

  1. Sizi önerebilirmiyim. youtube ta çok soru geliyor bu konular hakkında.

    YanıtlaSil
  2. Tabiki yardımcı olamaya çalışırım Yunus Hocam

    YanıtlaSil